Vraag:
Is een zeer grote condensator hetzelfde als een kortsluiting?
user1139880
2017-01-31 02:35:32 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Dit is een theoretische vraag.Laten we zeggen dat we twee zwarte dozen hebben, elk met twee terminals.De ene bevat een oneindig (of willekeurig) grote condensator in serie met een weerstand van 1 ohm en de andere bevat slechts een weerstand van 1 ohm.

Is er een manier om te bepalen welke is met behulp van eindige eindige bronnen (bijv. bovengrens voor experimenttijd, bovengrens voor spanningsbronnen, bovengrens voor nauwkeurigheid van apparatuur, enz.)?

Ik denk dat, aangezien de condensator willekeurig groot is, deze niet binnen een bepaalde eindige tijd tot een merkbare spanning zal worden opgeladen en dus identiek zal zijn aan een kortsluiting (nulspanning ongeacht de eindige stroom).

Nee dat is het niet, een condensator blokkeert gelijkstroom.
Dit is vergelijkbaar met het gedachte-experiment van de impedantie van een transmissielijn.
Als je tevreden bent met een oneindige condensator, dan is het waarschijnlijk ook verstandig om te praten over oneindige tijd of oneindige stroom.Elk van deze zou je in staat stellen het verschil te zien.
@JackB - Hij heeft de serie 1 ohm-weerstand in de RC-box.Je zou daarmee nooit oneindige stroom zien, tenzij je ook begon met het overwegen van oneindig aangelegde spanning.
@MichaelKaras Ik zou zeggen dat oneindige stroom is wat je het verschil vertelt, en oneindige spanning is slechts een bijwerking van oneindige stroom door een weerstand.Men zou ook een oneindige lading, oneindige energie en (om hadronisatie te vermijden) een oneindig volume nodig hebben.En waarschijnlijk ook anderen.Dat is het probleem met oneindigheden, als je eenmaal begint, kun je niet stoppen totdat alles oneindig of nul is.
Een verschil is dat, na een periode van opladen, de doos met de condensator kan worden ontladen.De andere doos kon dat niet.
Als je de tijd hebt, kun je het verschil in het echte leven zien.
@lucas92: Theoretisch gezien kun je geen gelijkstroom genereren of meten in een eindige tijd, alleen wisselstroom met een combinatie van verschillende frequentiecomponenten.
Makkelijk genoeg .. je zult degene met de oneindige condensator erin niet kunnen optillen.
Zeven antwoorden:
Olin Lathrop
2017-01-31 03:05:39 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja, uw analyse is correct voor een oneindige condensator.

Alles minder dan dat kan echter in willekeurig korte tijd worden gedetecteerd. Het probleem is dat de grootte van het signaal om het verschil op te merken kleiner wordt naarmate de tijd om het experiment uit te voeren kleiner wordt. Een grotere stroom maakt het effect groter in dezelfde hoeveelheid tijd.

Laten we zeggen dat je stroom beperkt is tot 1 A en je hebt een 12 bit A / D in een 3,3 V microcontroller. Laten we eens kijken hoe groot een condensator dit kan detecteren. De spanningsverandering van een kap als gevolg van sommige Ampère gedurende enkele seconden is:

V = A s / F

Waar A de stroom in Ampère is, s is de tijd dat de stroom wordt toegepast in seconden, en F is de capaciteit in Farads. Dit omdraaien om de capaciteitsopbrengsten op te lossen:

F = A s / V

De minimale spanningsverandering die we kunnen detecteren is (3,3 V) / 4095 = 806 µV. Als we onze gegevens invoeren, krijgen we:

F = A s / V = ​​(1 A) (1 s) / (806 µV) = 1,2 kF

Dat is een erg grote condensator. Als je 5 A kunt leveren en 2 seconden kunt wachten, dan kun je een 10x grotere condensator detecteren. Of omgekeerd: 1,2 kF tot 1 deel op 10 kunnen meten.

Nog een andere manier om hier naar te kijken, is door gedurende een vaste tijd een constante spanning aan te leggen en vervolgens te kijken hoeveel de nullastspanning daarna is gestegen. De spanning op de condensator zal exponentieel stijgen en asymptotisch de vaste spanning benaderen die wordt aangelegd. Laten we weer zeggen dat we kunnen meten tot 1 deel in 4095 van de aangelegde spanning. Dat komt uit op 0.000244 tijdconstanten. Als dat is hoe lang 1 seconde is, dan moet de tijdconstante 4096 seconden zijn. Met een weerstand van 1 Ω betekent dit dat de kap 4,1 kF is.

Merk op dat goedkope voltmeters van $ 20 veel kleinere spanningen kunnen meten dan een 12-bits A / D die loopt vanaf 3,3 V.

In principe is er een onrealistisch grote condensator voor nodig om niet met vrij eenvoudige middelen te worden gedetecteerd.

Ooit met een ultracap gespeeld?2.7kF, max 3v, 500mA input (of u overschrijdt een storingsdrempel).
@Joshua Dit is gemakkelijk te detecteren door de maximale stroom te overschrijden.
@DmitryGrigoryev: Ja, als je je circuit wilt opbranden.
@Joshua Niemand vertelde dat de test voor een oneindige dop niet-destructief moest zijn.
Ben Voigt
2017-01-31 06:14:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja, je kunt niet alleen zeggen dat een oneindige condensator als een kortsluiting werkt, maar een draad IS een oneindige condensator.

Herinner eerst de formule voor een condensator met parallelle platen:

$$ C = \ frac {\ epsilon A} {d} $$

Pak je dichtstbijzijnde monomoleculaire mes (1 Å) en rek het een beetje zodat het nog dunner is.Knip nu uw massieve draad in twee stukken, waarbij u parallelle oppervlakken creëert die gescheiden zijn door de dikte van uw draad, dus de formule van de parallelle plaatcondensator is van toepassing.

Merk op dat als de dikte van het blad nul nadert, het uiteindelijk tussen de atomen van de draad passeert zonder in wisselwerking te treden met een van de atomen.Dus de doorlopende draad ervoor en de condensator erna zijn fysiek niet te onderscheiden.

Ook $$ \ lim_ {d \ rightarrow 0} C \ rightarrow \ infty $$

Maar is het niet vereist dat de twee oppervlakken van elkaar worden geïsoleerd (tot op zekere hoogte en spanning)?
@Michael: Ze zijn geïsoleerd.Door scheiding \ $ d \ $.Dat is kleiner dan microscopisch klein.
Maar wat is de doorslagspanning?
@Joshua: Zero, hetzelfde als voor elke oneindige condensator.
jbord39
2017-01-31 02:41:52 UTC
view on stackexchange narkive permalink

In je theoretische wereld van oneindige capaciteit, veronderstel ik dat de stapinvoer niet te onderscheiden is tussen de R en de RC-serie.Dat is alleen het geval vanwege de oneindige capaciteit: alles wat minder is, zou langzaam opladen en de gelijkstroom beginnen te blokkeren.

Dit gebeurt omdat je bij het oplossen van de initiële stroom door een condensator de condensator negeert en I = V / R.Aangezien de condensator nooit zou opladen, omdat hij oneindig groot is, zou dit de stroom blijven.

Michael Karas
2017-01-31 02:48:29 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Je hebt gelijk dat je voor een willekeurig grote condensator (die oneindige farads van capaciteit nadert) en voor een eindige teststrategie niet de verschillen tussen de twee zwarte dozen zou kunnen zien.

Als u de condensatorwaarde weer in realistische en uitvoerbare maten begint te brengen (zodat u deze zwarte dozen in ieder geval kunt dragen) en eventuele beperkingen op uw testtijd en apparatuurnauwkeurigheid opheft, zou u beginnenom te zien dat de stroom in de RC-box uit de serie begint af te nemen naarmate de condensator begint op te laden.

Luiz Menezes
2017-01-31 03:51:40 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Als je met gelijkstroom te maken hebt, is een condensator altijd een open circuit.
Als u zich op een tijdelijk domein bevindt (dat wil zeggen: de reactie van het circuit op een sleutelomschakeling wordt berekend), is de condensator kort totdat deze volledig is geladen.Dan werkt het als een open circuit zoals het DC-model.
Als je met wisselstroom te maken hebt, is een zeer grote condensator (een condensator met theoretisch oneindige capaciteit) een kortsluiting.
Dus, beantwoord uw vraag, voed de zwarte dozen met een 1V ideale DC-spanningsbron en wacht.
Na een zeer lange tijd (oneindige tijd), zal de doos met alleen de weerstand 1A leegmaken, terwijl die met de condensator in serie geen stroom zal afvoeren.

Merk op dat voor een voldoende grote condensator en een voldoende korte tijdschaal, een condensator zich niet te onderscheiden gedraagt van een draad onder zowel AC als DC.
@Mark Het begrip tijdschaal heeft geen zin in DC-analyse.
@Mark, gebruikmakend van een hydraulische metafoor, is een zeer groot zwembad niet te onderscheiden van een gootsteen totdat het vol is.
De hydraulische metafoor is interessant.Worden condensatoren zwaarder als ze worden opgeladen?Verplaatsen ze meer lucht?Elk ander 'fysiek' effect?
@user1139880 Ik denk niet dat condensatoren zwaarder zouden worden.Ondanks het feit dat elektronen massa hebben, zal de ene plaat positieve ladingen bevatten (elektronenafwezigheid), terwijl de andere negatieve ladingen zal bevatten (elektronenoverschotten), ik herinner me nog goed dat ik de capaciteit van de aarde heb berekend in een natuurkunde-klas, uitgaande van een tweede plaat op oneindig...
@user1139880 Wat betreft luchtverplaatsing, een laadcondensator met luchtisolatie verdringt zeker lucht ... Ik denk dat er een aflevering was op Mythbusters dat ze dit effect gebruikten om een plaat te laten zweven.Maar de algemene hydraulische metafoor is alleen nuttig als leermiddel, aangezien het gedrag van vloeistof wordt bepaald door de Bernoulli-vergelijking en dus de waterstroom in een zwembad een quadractische correlatie heeft met het niveau, terwijl elektronen de wetten van Maxwell gehoorzamen en dus is de stroom exponentieel evenredig met decondensator lading ...
Trevor_G
2017-03-01 17:23:45 UTC
view on stackexchange narkive permalink

De manier om dit te weten is door uw spanning een korte tijd aan te leggen, vervolgens de spanningsbron los te koppelen en de klemmen kort te sluiten via een stroommeter.Omdat de condensator energie opslaat en de draad niet degene die een stroom aangeeft bij kortsluiting, is de condensator.

enter image description here

Dat en het geheel ... "Ik kan de oneindige condensatorkast niet optillen".

BTW: Alle condensatoren presenteren zichzelf als bijna een kortsluiting wanneer ze voor het eerst van stroom worden voorzien.Dit kan een lastige inschakelstroom veroorzaken bij het opstarten van een printplaat of systeem als er een grote condensatorboerderij is.Dit is een van de redenen waarom je vaak een kleine inductor ziet toegevoegd aan de in-line voor de condensatoren.

Barry
2017-01-31 03:16:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Het hangt ervan af ... Hebben we het over wisselstroom of gelijkstroom? In AC is een cap een getimede kortsluiting. In DC is het een open. Als je nu zou moeten identificeren wat er in de zwarte doos zou kunnen zitten, sluit dan gewoon een VOM in Ohms-modus aan over de pinnen.Degene met ALLEEN weerstand leest de weerstand onmiddellijk en leest dezelfde waarde in beide richtingen waarin de kabels zijn aangesloten. Nu zal de andere zwarte doos een langzame verandering in de weerstand laten zien - Vooral als je een analoge meter gebruikt en als je snel de leads verwisselt, zie je een snelle ontlading gevolgd door een langzame toename van de weerstand.Dit werd ooit capacitieve actie genoemd.TC = RxC en een volledige lading moet 5 x TC zijn.

Hij noemt een soort van oneindig grote pet.Misschien ben je bekend met hoe een ohmmeter of capacitieve sensor werkt, maar sturen beide een kleine teststroom en meten de delta-V
Precies jBord ... Dat is wat de Cap oplaadt.Dus wat is uw punt?
dus een oneindig grote dop zal nooit omhoog of omlaag worden opgeladen door een klein stroompje en de delta-v zal onmeetbaar zijn ... de TC is oneindig


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...